BlogGospodarkaWyróżnione

Jakie podzespoły maszyny budowlanej są najbardziej narażone na niskie temperatury?

Maszyny budowlane składają się z wielu elementów, które są podatne na działanie zmiennych temperatur. Gdy robi się zimno, część z nich może źle reagować – korodować, zamarzać, zmieniać swój rozmiar i wygląd. Dobrze jest zatem wiedzieć, które podzespoły wymagają zimą szczególnej uwagi. Można w ten sposób skutecznie je zabezpieczyć, aby w nienaruszonym stanie przetrwały do wiosny i służyły Ci jeszcze wydajnie przez długi czas.

Eksploatacja maszyn budowlanych zimą

Zimą z powodzeniem można wykonywać większość prac budowlanych i w polskim prawie nie funkcjonują przepisy, które by tego zakazywały. Jednak racjonalnie jest dopasować rodzaj prac do panujących warunków pogodowych, nie tylko ze względu na dobro pracowników, ale też z uwagi na maszynę, która w ekstremalnych warunkach może być bardziej podatna na uszkodzenia czy nadmierne wyeksploatowanie. Dowiedzmy się, które podzespoły są najbardziej narażone na zużycie lub zniszczenie i jak można temu skutecznie zapobiegać.

Które części zużywają się w niskich temperaturach?

Zacznijmy od osprzętu, takiego jak łyżki czy młoty, które są zewnętrznymi podzespołami, przeznaczonymi do bezpośredniej pracy w gruncie. Służą do robienia wykopów czy innych prac niwelacyjnych. Oczywiście, kiedy ziemia jest bardzo zmrożona, oblodzona i twarda wówczas kontakt z nią wymaga większego nakładu siły. Nie zawsze łyżka jest w stanie to wytrzymać, a wcale nierzadko dochodzi do jej pęknięcia czy stępienia.

Problem z płynami eksploatacyjnymi

Maszyna, która pracuje w niskich temperaturach zużywa się szybciej, szybciej też spala paliwo oraz pobiera płyny eksploatacyjne. Na pewno trzeba zatem liczyć się z tym, że przy mrozie -15 stopni Celsjusza maszyna będzie bardzo obciążona, a gdy słupek rtęci spadnie jeszcze niżej, np. do -20 stopni Celsjusza to smar i olej napędowy zmienią swoją konsystencję Może to spowodować większe tarcia, gorsze wyniki, spowolnienie pracy. Dlatego rekomendowane jest stosowanie płynów zimowych i takiego samego paliwa, jak również kontrolowanie, w jakim stanie są filtry oleju hydraulicznego.

W czasie mrozu narażony jest akumulator

Problem z akumulatorami zimą jest dość powszechny i dotyczy zarówno właścicieli aut osobowych, jak również operatorów maszyn budowlanych. Należy jeszcze przed zimą zadbać o jego przegląd, czystość i pełne naładowanie. Istotna jest także gęstość elektrolitu i poziom napięcia. Oczywiście na większości placów, podczas prowadzenia prac należy posiadać awaryjnie prostownik, aby w razie problemu z odpaleniem silnika móc dotrzeć bezpiecznie do najbliższego warsztatu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

15 − jeden =