Największe turkowskie firmy popierają budowę kolei do Turku

koleje wielkopolskie | fot. Artur Wieczorek

W debacie publicznej na temat budowy linii kolejowej z Konina do Turku brakowało dotąd głosu poważnego lokalnego biznesu. Na szczęście największe turkowskie firmy jednoznacznie opowiedziały sie za tą inwestycją.

Projekt budowy linii kolejowej Konin – Turek popierają największe turkowskie firmy. Podpisały się pod apelem, jednoznacznie opowiadając się za tą inwestycją. Apel podpisały m.in.:

  • FLOKK – największy pracodawca w Turku,
  • Miranda – drugi największy pracodawca,
  • Messer Polska – największy inwestor w ŁSSE na terenie Turku,
  • Elektrokabel Fabryka Kabli Karolak i synowie,
  • Sintur Sp. zo.o.

Przypomnijmy, że w ubr. projekt poparł największy pracodawca w subregionie Wielkopolski wschodniej ZE PAK. Pozytywnie do kolei odniosła sie także firma Roland, która przenosi swoją działalność z Konina do gm. Władysławów.

Poniżej prezentujemy apel największych turkowskich przedsiębiorstw.

APEL

Szanowni Mieszkańcy Wielkopolski Wschodniej

Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin, w ramach programu „Kolej+”, to szansa na największą inwestycję infrastrukturalną w Wielkopolsce Wschodniej ostatnich dekad. Inwestycję korzystną dla regionu przechodzącego proces transformacji, z wielu względów. Dlatego wyrażamy poparcie dla powstania połączenia kolejowego łączącego ośrodki aglomeracji konińsko-tureckiej, w których gospodarka oparta o węgiel brunatny dobiega końca. Bez dużych inwestycji wspierających przekształcenia gospodarki regionu nie zapobiegniemy zapaści tej części Wielkopolski.

Nowe połączenie kolejowe zmniejszy wykluczenie komunikacyjne wielu mieszkańców powiatu tureckiego i konińskiego. Pozwoli im na sprawne i ekologiczne podróżowanie do pracy, szkół i miejsc, w których można korzystać z wielu usług. Mowa zarówno o miejscach znajdujących się między Koninem i Turkiem – jak i między Koninem a Poznaniem. Inwestycja przyczyni się też do efektywniejszego pozyskiwania pracowników przez najważniejsze przedsiębiorstwa w regionie. Zwiększenie mobilności mieszkańców zapobiegnie wyludnianiu się Wielkopolski Wschodniej, której grozi obecnie zapaść demograficzna.

Budowę linii kolejowej Turek-Konin dla transportu pasażerskiego należy traktować jako pierwszy etap szerzej zakrojonego projektu. Studium wykonalności dla tego połączenia na nowej trasie nie wyklucza dalszych inwestycji w terminale przeładunkowe i bocznice. Te elementy będą uatrakcyjniały potencjał inwestycyjny regionu zarówno dla nowych, jak i już funkcjonujących przedsiębiorstw (zwłaszcza z gmin, przez które będzie biegła nowa linia). Możliwość realizacji przewozów koleją będzie dla inwestorów coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze lokalizacji inwestycji, w czasach gdy na niskoemisyjne rozwiązania transportowe kładziony jest coraz większy nacisk. Realizacja tego projektu pozwoli też na zintegrowanie głównych szlaków drogowych (autostrada A2 i DK25) z koleją, umożliwiając stworzenie intermodalnego węzła, którego brakuje w tej części Polski. Opracowane dla linii studium zakłada w przyszłości nie tylko możliwość, ale wręcz potrzebę rozbudowy połączenia kolejowego z Turku w kierunku Łodzi. Obecnie spory fragment tej części Polski to biała plama na mapie siatki połączeń kolejowych, której nie udało się zamazać przez ostatnie 100 lat.

W ostatnim czasie debata o nowoczesnym transporcie niskoemisyjnym bardzo przyspieszyła. Kolej jest najbardziej efektywnym środkiem transportu publicznego. Nie ma sobie równych pod względem niskiego stopnia ingerencji w środowisko! Potrzebuje znacznie mniej powierzchni niż drogi, ma większe zdolności przewozowe, a także oferuje komfort nieosiągalny w transporcie autobusowym. Wszystkie realizowane obecnie na terenach pokopalnianych powiatu tureckiego duże inwestycje w odnawialne źródła energii (w połączeniu z instalacjami prosumenckimi) przyczynią się do największego odsetka produkcji zielonej energii w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu. Potencjał taniej i ekologicznej energii powinien być maksymalnie wykorzystany przez ekologiczny transport, także – kolejowy. Tylko w oparciu o planowaną linię kolejową, uzupełnioną o czysty transport autobusowy, można stworzyć w pełni wydajną sieć transportu publicznego w tej części Wielkopolski Wschodniej. Sprawna i zeroemisyjna komunikacja publiczna będzie niezbędna dla kształtowania pozytywnych nawyków transportowych pozwalających walczyć z kryzysem klimatycznym.

Najnowsze wyzwanie, pokazujące jak ważny ze strategicznego punktu widzenia jest transport kolejowy, to rosyjska inwazja na Ukrainę i związany z nią kryzys uchodźczy. Zarówno przewozy osobowe, jak i towarowe, stanowią ważną alternatywę dla transportu kołowego. Rozbudowa sieci połączeń kolejowych, które można sprawnie odbudowywać jest więc także ważnym czynnikiem podnoszącym bezpieczeństwo regionu. O znaczeniu inwestycji w nowe linie kolejowe dobrze wiedzą inne samorządy wojewódzkie w Polsce. Samo Mazowsze zdecydowało się dofinansować budowę dwóch nowych linii w ramach programu „Kolej+”, w tym jedną z nich na poziomie 90 procent wkładu własnego.

Wobec powyższego powinny zostać podjęte wszelkie działania przybliżające rozpoczęcie budowy nowej linii kolejowej w Wielkopolsce Wschodniej, a także zamknięcie projektu w 2028 roku.


Tagi: ,

« sierpień 2022 » loading...
P W Ś C P S N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4

Dodaj firmę do katalogu

Portale społecznościowe

Kontakt z Turek24

 email: redakcja@turek24.com.pl

tel. kom. 502 390 836

Wydawca: Kontur Media sp. z o.o.