Presja ma sens. Powiat zwiększa wkład własny na kolej do Turku
Presja ma sens. Starosta zmiękł, powiat zwiększy swój wkład własny do wysokości proponowanej przez wicemarszałka Jankowiaka. Decyzję burmistrza i rady miasta poznamy prawdopodobnie w piątek.
Na początku czerwca pisaliśmy jak to samorządy zarządzane przez polityków PiS chciały wycofać się z wcześniejszych deklaracji współfinansowania wkładu własnego samorządów w projekcie budowy kolei z Konina do Turku. Wójtowie Malanowa i Władysławowa chcą się wykpić symbolicznymi kwotami. Starosta Kałużny (PiS) deklarował jedynie 50% wcześniejszych deklaracji. Czytaj artykuł —> Samorządowcy z PiS blokują kolej do Turku?
Presja ma sens
Stanowisko wicemarszałka Jankowiaka cały czas jest takie samo. Samorząd województwa skłonny jest dofinansować 50% samorządowego wkładu własnego. Na pozostałe 50% powinny zrzucić się zainteresowane samorządy lokalne. Egoistyczne i krótkowzroczne stanowisko władz Konina powoduje, że w puli zabrakło ok. kilkunastu milionów złotych. W związku z tym wicemarszałek Wojciech Jankowiak zwrócił się do niektórych samorządów (m.in. do powiatu tureckiego i miasta Turek) o zwiększenie finansowego zaangażowania do kwoty ok. 10 mln zł.
Zarząd powiatu wydał dzisiaj oświadczenie o zaakceptowaniu propozycji Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. Publikujemy je poniżej.
Zarząd Powiatu Tureckiego akceptuje kwotę proponowaną przez Pana Marszałka Województwa Wielkopolskiego i zwiększa deklarowaną kwotę wkładu własnego jako partner projektu „Budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin” do wysokości 10.393.418,00 zł.
Zarząd Powiatu Tureckiego rozumie strategiczne znaczenie dla regionu jaki daje projekt „Budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin”, który otrzymał 85 proc dofinansowania z Rządowego Programu Kolej Plus. Jest to historyczna szansa na powstanie alternatywnego dla ruchu kołowego środka transportu publicznego. To okno na świat dla wszystkich mieszkańców: pracowników dojeżdżających do pracy, studentów, uczniów, emerytów, czy turystów. To przyszłościowy potencjał na alternatywny transport części i surowców potrzebnych do produkcji towarów w przedsiębiorstwach Wielkopolski Wschodniej, ale także alternatywa dla transportu gotowych towarów. To w końcu, po realizacji połączenia, możliwość rozbudowy linii w przyszłości w kierunku Łodzi lub Kalisza.
Stanowisko burmistrza i rady miasta poznamy na jutrzejszej sesji nadzwyczajnej zwołanej właśnie w celu sfinansowania wkładu własnego samorządu miasta.


