Poseł Tomaszewski pyta ministra o budowę trasy kolejowej Konin – Turek

kolej | poseł Tomaszewski

Poseł Sojuszu Lewicy Demokratycznej Tadeusz Tomaszewski wystąpił do Ministra Infrastruktury z interpelacją w sprawie budowy trasy kolejowej Konin – Turek. Poniżej przedstawiamy treść zapytania posła. Jak tylko minister udzieli odpowiedzi, to poinformujemy o tym fakcie na stronach Turek24.

O budowie linii kolejowej z Konina do Turku pisaliśmy już wielokrotnie. Przypomnijmy, że temat dwa lata temu wywołał były starosta Dariusz Młynarczyk. Tę inicjatywę podchwycił take były starosta, a obecnie poseł PiS Ryszard Bartosik. W międzyczasie planowana inwestycja znalazła się w nowej strategii rozwoju województwa do 2030 roku. Także rząd w swoich dokumentach o akronimie Kolej+ ujął budowę linii kolejowej z Turku do Konina.

Powyższe działania spowodowały, że zdanie na temat kolei do Turku zmienili niektórzy lokalni samorządowcy. Burmistrz Turku, który początkowo wyśmiewał inicjatywę, w ostatnich dniach wydał oświadczenie, w którym opowiada się za taką inwestycją.

Trzeba jednak zaznaczyć, że sam projekt nie wyszedł na razie poza deklaracje formalno-prawne. To pierwszy, niezbędny krok, ale do urzeczywistnienia pomysłu droga jeszcze bardzo daleka. Należy jeszcze wykonać szereg analiz (w ten etap mogłyby się włączyć lokalne samorządy); następnie szereg dokumentacji i najważniejsze zbudować montaż finansowy na zabezpieczenie wkładu własnego ze strony samorządów. Niejedna jeszcze zwrotnica może skierować budowę kolei z Konina do Turku na boczny tor.

Do dyskusji na temat budowy kolei włączył się poseł Tomaszewski z Gniezna.

Interpelacja w sprawie budowy trasy kolejowej Turek-Konin

Minister Infrastruktury
Gniezno, dnia 18 czerwca 2020 r.

Szanowny panie Ministrze,
Premier polskiego rządu, Pan Mateusz Morawiecki podczas wizyty w Turku w kampanii wyborczej we wrześniu 2019 roku wśród wielu obietnic, na koniec spotkania złożył jedną, szczególną, a mianowicie budowę kolei z Turku do Konina, na co ma być przeznaczone 600 mln złotych. Premier obiecywał to w chwili, gdy program Kolej Plus wciąż jeszcze nie został przyjęty i cała koncepcja budowy linii kolejowej Konin – Turek sprowadzała się jedynie do kreski narysowanej na mapie. Co prawda projekt znalazł się w przyjętej 3 grudnia 2019 r. przez Radę Ministrów uchwale w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + ale od tego czasu nic się z projektem nie dzieje. W tym okresie można było wykonać ekspertyzy społecznoekonomiczne wraz z analizami ruchowo-przewozowymi dla tego projektu.

Problemem jest również to, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – przy akceptacji rządu – chce realizować w ramach programu Kolej Plus przedsięwzięcia o bardzo szerokim zakresie, wymagającym nie tylko kilku lat na przygotowanie i realizację prac, ale także bardzo dużych wydatków. Gdy w grę wchodzi kilkuset milionowa suma, to niewinnie brzmiący 15-procentowy wkład własny samorządów będzie sięgał kilkudziesięciu milionów złotych. Dla samorządów, jest to kwota bardzo trudna do udźwignięcia. Tym bardziej w dobie kłopotów finansowych wywołanych przez epidemię koronawirusa.

Mieszkańcy zainteresowanych powiatów są już zniecierpliwieni brakiem działań, liczyli bowiem na szybkie rozpoczęcie projektu, który pomógłby w rozwoju ekonomicznym regionu Wielkopolski Wschodniej.

W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na pytania:
  1. Na jakim etapie jest obecnie tak potrzebna mieszkańcom inwestycja?
  2. Kiedy zostanie przedstawiony konkretny projekt przebiegu trasy połączenia kolejowego, uwzględniający dokładną lokalizację, wykupy gruntów, koszt i sposób jego podziału na wszystkie instytucje finansujące to zadanie?
  3. Czy w związku ze spadkiem wpływów z podatków CIT i PIT do budżetu samorządów, jest planowane zmniejszenie wkładu własnego w projekt?
  4. Czy przewidywane jest wprowadzenie ruchu towarowego na planowanej trasie Turek-Konin?
  5. Czy przeprowadzone zostały jakiekolwiek analizy pod kątem opłacalności planowanej inwestycji oraz rzeczywistego zapotrzebowania na ruch osobowy koleją?
  6. Kto będzie ponosił koszty utrzymania połączeń kolejowych w kolejnych latach po zakończeniu budowy połączenia kolejowego?
  7. Czy szacunkowy koszt realizacji inwestycji obejmuje rozwiązania techniczne polegające na przeprowadzeniu linii kolejowej przez autostradę A2 i rzekę Wartę?
  8. Czy planowana linia kolejowa będzie jedno- czy dwutorowa?

Z poważaniem
Poseł Tadeusz Tomaszewski


Tagi: , ,

« Lipiec 2020 » loading...
P W Ś C P S N
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2

Dodaj firmę do katalogu

Portale społecznościowe

Kontakt z Turek24

 email: redakcja@turek24.com.pl

tel. kom. 502 390 836-7

Wydawca: Kontur Media sp. z o.o.