Poseł Sojuszu Lewicy Demokratycznej Tadeusz Tomaszewski wystąpił do Ministra Infrastruktury z interpelacją w sprawie budowy trasy kolejowej Konin – Turek. Poniżej przedstawiamy treść zapytania posła. Jak tylko minister udzieli odpowiedzi, to poinformujemy o tym fakcie na stronach Turek24.
O budowie linii kolejowej z Konina do Turku pisaliśmy już wielokrotnie. Przypomnijmy, że temat dwa lata temu wywołał były starosta Dariusz Młynarczyk. Tę inicjatywę podchwycił take były starosta, a obecnie poseł PiS Ryszard Bartosik. W międzyczasie planowana inwestycja znalazła się w nowej strategii rozwoju województwa do 2030 roku. Także rząd w swoich dokumentach o akronimie Kolej+ ujął budowę linii kolejowej z Turku do Konina.
Powyższe działania spowodowały, że zdanie na temat kolei do Turku zmienili niektórzy lokalni samorządowcy. Burmistrz Turku, który początkowo wyśmiewał inicjatywę, w ostatnich dniach wydał oświadczenie, w którym opowiada się za taką inwestycją.
Trzeba jednak zaznaczyć, że sam projekt nie wyszedł na razie poza deklaracje formalno-prawne. To pierwszy, niezbędny krok, ale do urzeczywistnienia pomysłu droga jeszcze bardzo daleka. Należy jeszcze wykonać szereg analiz (w ten etap mogłyby się włączyć lokalne samorządy); następnie szereg dokumentacji i najważniejsze zbudować montaż finansowy na zabezpieczenie wkładu własnego ze strony samorządów. Niejedna jeszcze zwrotnica może skierować budowę kolei z Konina do Turku na boczny tor.
Do dyskusji na temat budowy kolei włączył się poseł Tomaszewski z Gniezna.
Minister Infrastruktury
Gniezno, dnia 18 czerwca 2020 r.
Szanowny panie Ministrze,
Premier polskiego rządu, Pan Mateusz Morawiecki podczas wizyty w Turku w kampanii wyborczej we wrześniu 2019 roku wśród wielu obietnic, na koniec spotkania złożył jedną, szczególną, a mianowicie budowę kolei z Turku do Konina, na co ma być przeznaczone 600 mln złotych. Premier obiecywał to w chwili, gdy program Kolej Plus wciąż jeszcze nie został przyjęty i cała koncepcja budowy linii kolejowej Konin – Turek sprowadzała się jedynie do kreski narysowanej na mapie. Co prawda projekt znalazł się w przyjętej 3 grudnia 2019 r. przez Radę Ministrów uchwale w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + ale od tego czasu nic się z projektem nie dzieje. W tym okresie można było wykonać ekspertyzy społecznoekonomiczne wraz z analizami ruchowo-przewozowymi dla tego projektu.Problemem jest również to, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – przy akceptacji rządu – chce realizować w ramach programu Kolej Plus przedsięwzięcia o bardzo szerokim zakresie, wymagającym nie tylko kilku lat na przygotowanie i realizację prac, ale także bardzo dużych wydatków. Gdy w grę wchodzi kilkuset milionowa suma, to niewinnie brzmiący 15-procentowy wkład własny samorządów będzie sięgał kilkudziesięciu milionów złotych. Dla samorządów, jest to kwota bardzo trudna do udźwignięcia. Tym bardziej w dobie kłopotów finansowych wywołanych przez epidemię koronawirusa.
Mieszkańcy zainteresowanych powiatów są już zniecierpliwieni brakiem działań, liczyli bowiem na szybkie rozpoczęcie projektu, który pomógłby w rozwoju ekonomicznym regionu Wielkopolski Wschodniej.
W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na pytania:
Z poważaniem
Poseł Tadeusz Tomaszewski