Kolej w Turku. Niepoważne heheszki z poważnego wyzwania

Kolej w Turku

Dariusz MłynarczykW maju ubr. podczas debaty w PWSZ w Koninie poświęconej potencjałom i problemom rozwojowym wschodniej Wielkopolski zgłosiłem odważną koncepcję rozwoju sieci kolejowej w subregionie konińsko-tureckim. Zaproponowałem uczynienie z Konina węzła kolejowego, który jako jedyny ośrodek subregionalny w Wielkopolsce takowym nie jest. Jedną z pierwszych linii kolejowych jakie należałoby wybudować wskazałem na linię z Konina przez Turek i Uniejów aż do Łodzi. Przypomnę, że Turek jest JEDYNYM miastem powiatowym w Wielkopolsce bez dostępu do sieci kolejowej.

Po raz pierwszy na publicznym spotkaniu, z udziałem najważniejszych decydentów w regionie, ktoś głośno upomniał się o kolej w Turku. Nie ma rozwoju bez komunikacji, bez rozwiniętej sieci transportowej. Turek24 pisał o tym w artykule Czy powstanie linia kolejowa Konin – Turek – Uniejów – Łódź? To był i nadal jeszcze jest odpowiedni moment, by tego rodzaju wyzwania i aspiracje zgłaszać. Był to okres przed rozpoczęciem prac nad Strategią rozwoju województwa wielkopolskiego po 2020 roku. To czas przed przyjęciem i uszczegółowieniem krajowych  programów rozwoju oraz przed uchwaleniem nowego budżetu unijnego.

To jest czas, w którym możemy spróbować przełamać pewne zastane stereotypy i schematy myślowe – mówił marszałek Marek Woźniak.

PiS podejmuje temat kolei w Turku

W trakcie kampanii tuż przed wyborami samorządowymi poseł Ryszard Bartosik (PiS) rzucił pomysł budowy kolei z Turku do Konina. Pomysł nieco ułomny, częściowy, z dosyć czytelnym podtekstem wyborczym.

Jednak osobiście nigdy tego pomysłu nie skrytykowałem. Do pomysłu przekonał się premier Morawiecki i odcinek Turek – Konin wpisany został do rządowego Programu Rozwoju Kolei.

Premier Morawiecki zapowiedział przywrócenie bądź wybudowanie kolei w dwóch wielkopolskich miastach: w Turku i Śremie. Na Turek24 można o tym przeczytać w artykule Kolej w Turku? Premier Morawiecki kopiuje ideę radnego Młynarczyka.

Zdaję sobie doskonale sprawę jaki był kontekst i cel premiera Morawieckiego. Pamiętam również, że w trakcie kampanii samorządowej Mateusz Morawiecki dwukrotnie został przez sąd uznany za kłamcę. Niemniej doceniam, że temat kolei w Turku znalazł się w oficjalnym dokumencie rządowym. To mimo wszystko otwiera nowe, dodatkowe możliwości. Rozbudowa sieci kolejowej we wschodniej Wielkopolsce, w tym linii kolejowej przez Turek, to perspektywa ok.10-15 lat. To nie jest projekt do udźwignięcia przez samorządy lokalne. Tu niezbędne będą środki rządowe, wsparcie samorządu województwa oraz unijne finansowanie.

W Śremie przeprowadzono już pierwsze analizy

W styczniu 2019 r. zakończona została ekspertyza społeczno-ekonomiczna wraz z analizami ruchowo-przewozowymi dla projektu „Modernizacja linii nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń. Studium wykonalności współfinansował Urząd Marszałkowski w Poznaniu. Myśli się już o następnych analizach. Przygotowanie dokumentacji projektowej dotyczącej reaktywacji  linii kolejowej na odcinku Śrem-Czempiń zostanie zrealizowane do 2021 roku.  Pracom przygląda się Ministerstwo Infrastruktury, które szacuje wsparcie z budżetu państwa dla tego projektu na poziomie ok. 165 mln złotych.

Oczywiście projekt śremskiej kolei dotyczy jedynie rewitalizacji linii kolejowej zamkniętej w roku 1995 i mającej długość jedynie 22,5 km. Projekt kolei w Turku jest dużo większym wyzwaniem. U nas należy zbudować całkiem nową linię kolejową. I jeżeli nawet przyjąć na wstępie ową ułomną propozycję posła Bartosika, ten nieco ślepy odcinek Konin-Turek będzie liczył ok. 35-40 km. Należy jednak pamiętać, że wpisanie każdego projektu do rządowego programu daje szansę na aplikowanie o wsparcie z budżetu państwa.

A w Turku samorządowcy urządzają sobie heheszki

Nie ma problemu, gdy pomysły polityków złośliwie komentują, a nawet wyszydzają mieszkańcy, bo mają do tego święte prawo. Znacznie gorzej już jest, gdy heheszki urządzają sobie samorządowcy (wójtowie i burmistrzowie) tylko dlatego, że danego polityka osobiście nie lubią lub nie po drodze im z formacją reprezentowaną przez owego polityka. Niestety na wczorajszym spotkaniu z pełnomocnikiem marszałka województwa, poświęconej tzw. platformie powęglowej, takie zdarzenie miało miejsce.

Platforma Regionów Węglowych w Procesie Transformacji (Coal Regions in Transition Platform) przy Komisji Europejskiej (w skrócie platforma powęglowa) jest programem, z którego prawdopodobnie będzie szansa na uzyskanie dofinansowania na tak przełomowe projekty jak budowa nowych linii kolejowych.

Niezmiernie rzadko zdarza mi się zgadzać z politykami PiS. Wczoraj jednak rozumiałem starostę, który przywoływał do porządku wójtów Broniszewskiego, Krasowskiego i burmistrza Antosika, którzy drwili z pomysłu budowy kolei. Personalna niechęć przesłania im pozytywy, jakie mogą stać się udziałem mieszkańców powiatu. Bieżąca polityka góruje niestety nad strategią rozwoju.

Oczywiście można teraz dyskutować czy linia kolejowa do Konina ma przebiegać przez Władysławów czy przez Tuliszków. Burmistrz Antosik dywagował, że w jednym przypadku trzeba by “przechodzić” i przez autostradę i przez Wartę, a w drugim tylko przez jedną z tych przeszkód. Miał przygotowaną w swoim zwyczaju gotową puentę o kolei linowej, ale … ale moim zdaniem jakby nie patrzeć, to nową linię kolejową należałoby “włączyć” w linię Poznań-Konin-Warszawa, a ta z naszego punktu widzenia przebiega tak za autostradą jak i za rzeką.

O tym gdzie przebiegać powinna każda linia zdecydują analizy skali ruchu osobowego i przewozowego jaki będzie generowany na danym odcinku. Dlatego lepiej od razu myśleć o linii Konin – Turek – Uniejów – Łódź, gdyż bliskość aglomeracji łódzkiej i atrakcyjność turystyczna Uniejowa te wskaźniki zapewne podniosą.

Dariusz Młynarczyk


Tagi: , , ,

Kalendarz wydarzeń

« Maj 2019 » loading...
P W Ś C P S N
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
sob 25

Turek. Wystawa Na zdrowie

6 maja - 27 czerwca
sob 25
sob 25
sob 25

Dni Malanowa

25 maja - 26 maja

Dodaj firmę do katalogu

Portale społecznościowe

Kontakt z Turek24

 email: redakcja@turek24.com.pl

tel. kom. 502 390 836-7

Wydawca: Kontur Media sp. z o.o.